Ingyenes jogosítványt ígért a középiskolásoknak egy néhány nappal ezelőtt a közösségi oldalán közzétett postjában Tuzson Bence igazságügyi miniszter. Azt írta, hogy 2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati órákat és vizsgákat a tanulóknak. „A munka folytatódik, hamarosan újabb eredményekről fogok beszámolni. A pontos részletekről hamarosan” – tette hozzá a poszthoz.
A pontos részletekre mind a szakma, mind az érintettek tavaly nyár óta várnak, ugyanis azóta különböző sajtóorgánumokban fel-felbukkan a hír – részletekről azonban senki nem tudott idáig nyilatkozni. A miniszter egy újabb Facebook-posztban elárult néhány részletet az ingyenes jogosítványszerzésről, amely szerint szeptember elsejével a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi oktatás is:
„Jó hír, hogy az állam már idén pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését is. A cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyük” – írta az igazságügyi miniszter, amiben már jóval árnyaltabban fogalmazott, de még mindig kézzel fogható konkrétumok nélkül. Ebből a posztból azt lehet következtetni, hogy egyenlőre nem lesz teljes körű az ingyenes gyakorlati oktatás.
A kezdeményezés igencsak felkavarta a szakmát, a legelső bejelentés óta sok képzőszervnél csökkentek a beiskolázások, a szülők elmondása szerint többen inkább kivárnak a jogosítvány megszerzésével. Az ingyenes jogosítvány iránti érdeklődés az iskolákban napi szintű, azonban konkrétumokról ők sem tudnak semmilyen tájékoztatást adni.
Az ingyenes jogosítvány esetleges későbbi bevezetése felvet néhány kérdést, ugyanis nincsen tisztázva, hogy a támogatás a 24/2005 (IV.21.) GKM rendeletben előírt minimális órákig, vagy a KAV rendelkezésére álló átlagos óraszámok erejéig, vagy az egyénenként szükséges, levezetett órákat is megtéríti-e a tanulóknak. Nyitott továbbá az a kérdés is, hogy előre, vagy csak utólagosan finanszírozza meg az állam a jogosítvány költségeit, azaz szükséges lesz-e a tanulónak a tanfolyam megkezdésekor kifizetni először az oktatás, és a vizsgák költségeit, és ezt utólag fogja csak visszakapni, vagy az állam később számol el a képzőszervekkel.
…a tanuló, vagy a szülők szempontjából már az is óriási segítséget jelenthet, ha a támogatás összege egy felülről maximalizált összeg lehetne egyénenként, ami egy átlagos elméleti tanfolyam díjával, átlagos óradíjjal, és a kötelezően előírt óraszámmal számol, ami jelenleg vizsgadíjakkal együtt kb. 350.000 Ft…
Tudvalevő, hogy a gyakorlati oktatás óradíjai megyénként, sőt sokszor városonként is eltérőek lehetnek. Más az óradíj Budapesten, és más például Szegeden. Amennyiben az állam – és vegyünk figyelembe egy optimista forgatókönyvet – a teljes képzését megfinanszírozza a tanulónak, akkor megszűnik a “piaci verseny”, és a vidéki óradíjak a fővárosi óradíjakhoz fognak igazodni. Ez első hallásra jól hangzik, azonban azokat fogja hátrányosan érinteni, akik nem fognak beletartozni a kedvezményezetti körbe, például az egyetemistákat, vagy a jogosítványt idősebb korban elkezdőket.
Az ingyenes jogosítvány gondolata egy jó kezdeményezés is lehet, amennyiben az összes érintett szereplő szempontjait figyelembe veszik a döntéshozók. A tanuló, vagy a szülők szempontjából már az is óriási segítséget jelenthet, ha a támogatás összege egy felülről maximalizált összeg lehetne egyénenként, ami egy átlagos elméleti tanfolyam díjával, átlagos óradíjjal, és a kötelezően előírt óraszámmal számol, ami jelenleg vizsgadíjakkal együtt kb. 350.000 Ft (a bejegyzés írásakor számolt átlagos költségekkel). Ezt az összeget a sikeres vizsgát követően a tanuló visszaigényelhetné – hasonlóan a már évek óta sikeres elméleti képzés visszatérítéséhez. Így, még ha pótórákkal is sikerül a jogosítvány, a családok részére lényegesen kisebb kiadással járna tanfolyam, és az állam is egy előre jól kalkulálható, maximalizált összeggel tudna tervezni. Ráadásul megmaradna a tanuló motivációja is, hiszen a kötelező órák feletti összeget már saját zsebből kell térítenie, így az ingyenesség nem tenné “kényelmessé” a képzéshez való hozzáállást.
ezzel az egész kezdeményezés ára a többszörösére emelkedhet – amit az állam, így közvetve az adófizetők fognak megfizetni a legvégén
Amennyiben a visszatérítés “no limit” jellegű lesz, azaz korlátlanul megfinanszírozza az állam a teljes képzést, abban az esetben a piaci hatások sokkal kedvezőtlenebbek is lehetnek, az ingyenességgel pedig nem fog számítani, hogy hanyadjára, és hány órával fog sikerülni a vizsga – ezzel az egész kezdeményezés ára a többszörösére emelkedhet – amit az állam, így közvetve az adófizetők fognak megfizetni a legvégén.
Bízunk benne, hogy a döntéshozók bölcs, és a szakmával közösen kidolgozott döntést fognak hozni.
Dr. Pataki Gergely
a Csillag Autósiskola ügyvezetője