Persze én is manuális váltós autóval tanultam vezetni, és sokáig csak ilyen autókkal jártam, míg egy alkalommal lehetőséget kaptam beülni, és kipróbálni egy automata váltós autót. Azt hiszem az volt a pillanat, amikor rájöttem, hogy az autógyártás egyik legjobb találmánya ez! Jelenleg egy Golf 7-essel járok, ami DSG váltóval van felszerelve. Nemcsak a városban, de hosszab utak alkalmával is sokkal nagyobb kényelmet nyújt, mint váltós társai, ugyanis például városi araszolásnál, vagy autópályás dugóknál nem kell betenni a váltót egyesbe, majd ki üresbe. További előny, hogy a vezetésnél elegendő csak az egyik lábunkat (jobb lábat) használni, a másikat nem kell használnunk a vezetéshez. Számomra ez is egy kényelmi funkció, ugyanis egy egész napos városi vezetésnél a kuplungozás baromi fárasztó lehet (pl. ha munkaeszközünk az autó, és egész nap azzal kell mozognunk).
Néhány információ az automata váltós autókról, és vezetésükről
Alapvető különbség, hogy a kézi váltós autóban a sofőr eldöntheti, mikor vált sebességet oly módon, hogy benyomja a kuplung pedált és a sebességváltó kart a kívánt helyzetbe mozdítja el. Automata váltós autóban a sebességváltás automatikusan történik, nincsen kuplungpedál. Ha a váltó D (vezetés) állapotban van, az autó automatikusan kiválasztja a helyes állapotot a motor és a sebesség alapján.
A sebességváltó
Majdnem mindegyik automata váltó az alábbi fokozatok tartalmazza:
P – parkolás (lezárja a váltót, olyankor kell választani, ha a jármű álló helyzetben van)
R – tolatás
N – üresjárat (ugyanaz, mint kézi váltónál)
D – vezetés
2 – második fokozat
1 – első fokozat
S – komolyabb autóknál van sportfokozat is, ebben magasabb fordulatszámnál vált a váltó
Felmerülhet a kérdés, hogy miért van 1 és 2 fokozat, mikor a sebességváltás automatikus. Néha a sofőrnek szüksége van az automatikus rendszer felülbírálására, például amikor egy meredek dombon halad lefelé. Ilyen helyzetben az automata váltó megpróbál magasabb fokozatba kapcsolni, holott biztonsági okokból jobb alacsonyabb fokozatban haladni.
Hogyan kell elindulni, haladni, megállni?
Elindulás
2 dolgot kell tennünk: a váltónak P helyzetben kell lennie, illetve a fékpedált benyomva kell tartanunk. A legtöbb automata autó nem indul, amíg ezeket a lépéseket nem végeztük el. Tehát jobb láb a féken, váltó P helyzetben, fordítsuk el a kulcsot és indítsuk el az autót. A mozgáshoz váltsunk P-ből D-be.
„Kúszás”
Az automata autókat úgy tervezték, hogy a gázpedál nyomásra nélkül is előre haladjanak. Emiatt, ha álló helyzetet szeretnénk elérni, használjuk a fékpedált vagy a kéziféket.
Lassítás és megállás
Automata váltós autóval egyszerűbb, mint a hagyományos kézi váltós típussal. De emlékezzünk rá, hogy az automata váltó nem reagál olyan gyorsan a gáz visszavételére, mint a kézi, így a motorfékkel való lassítás lehetősége kisebb.
Lassításhoz vegyük le a lábunkat a gázról és tegyük a fékpedálra. A gyengébb motorfék miatt korábban és erősebben kell fékeznünk, fékezéskor a váltó automatikusan visszavált alacsonyabb fokozatba. Ez jó segítség csomópontoknál és egyéb helyzetekben ahol lassítanunk kell, hiszen jobban tudunk figyelni külső tényezőkre és biztonságosabb lehet, mint állandóan a váltásra figyelni.
Mikor az autó megáll, tartsuk a lábunkat a fékpedálon. Az út végén, mindig tegyük a váltót P helyzetbe és húzzuk be a kéziféket, mielőtt leállítjuk a motort.
Parkolás és várakozás
Mindig használjuk a kéziféket, ha a dugóban állunk. Ha csak egy kis szünet van, akkor elég a lábfék is.
Parkoláskor, szintén használjuk a kéziféket és válasszuk a P pozíciót, mielőtt felengedjük a fékpedált. Csak mikor újra elindulunk, akkor nyomjuk be a fékpedált, engedjük ki a kéziféket és váltsunk D-be.
Kanyarodás
Az automata váltók gyakran felkapcsolnak, mikor a kanyarhoz érve csökkentjük a gázpedál nyomását, ami azt eredményezheti, hogy a kanyart gyorsabban vesszük be, mint szeretnénk. Ennek elkerülése érdekében, mielőtt a kanyarhoz érünk, finoman gyorsítsunk. Így az automata váltó alacsonyabb fokozatba fog váltani. Ha sok a kanyar az úton, tegyük a 2. vagy 3. helyzetbe a váltót.
Tolatás
Tegyük a lábunkat a fékre, a váltót mozgassuk R helyzetbe. Lassan engedjük fel a féket és nyomjuk óvatosan a gázpedált.
Manőverezés
Mivel az automata váltós autók automatikusan és lassan mozognak, nem szükséges a gézpedálhoz érnünk, ha alacsony sebesség mellett manőverezünk. Ha dombos helyen tesszük ezt, egy kis gázt azért kell adnunk.
A legtöbb automata váltós autó lehetővé teszi a kézi váltást is. Ez jelölve van a sebességváltón a kézinek megfelelően számokkal, az első sebességfokozatot gyakran L (low) betűvel jelölik.
Ezek az alacsony fokozatok hasznosak lehetnek lassú mozgás (dugó) esetén, és amikor szükségünk van a motorfékre (lejtmenet).
Kick down
Ha hirtelen gyorsulnunk kell, használjuk az ún. kick down-t. Segítségével arra kényszeríthetjük az automata váltót, hogy alacsonyabb pozícióban maradjon hosszabb ideig.
Az aktiválásához nyomjuk be erősen a gázpedált padlóig, és tartsuk így, amíg el nem érjük a kívánt sebességet. Ha elértük, vegyük le lábunkat a gázpedálról.
Elindulás emelkedőn felfelé
Ha meredek helyen szeretnénk felfelé haladni, induláskor nem elegendő felengedni a fékpedált. Néhány automata autóban van olyan funkció, ami megakadályozza a hátracsúszást, de ha nekünk nincs, a következőt tegyük:
- ellenőrizzük, hogy a kézifék be legyen húzva
- óvatosan nyomjuk a gázpedált
- érezni fogjuk, hogy az autó orra emelkedik
- engedjük el a kéziféket, és hagyjuk, hogy a kocsi előre csússzon kicsit, mielőtt lenyomjuk a gázpedált
Lejtmenetben
Amikor lejtmenetben haladunk, hogy kontrolláljuk az autó sebességét, válasszuk ki az egyik kisebb pozíciót (1, 2 vagy 3). Ez az autót alacsonyabb fokozatban tartja és megakadályozza, hogy magasabb helyzetbe váltson.
Vezetés hóban, jégben
Hogy megakadályozzuk a kerekek kipörgését a csúszós utakon, válasszunk magasabb fokozatot. Néhány automata váltós autóban van külön ilyen körülményekhez való beállítás, amit manuálisan ki tudunk választani, de ha nincs, válasszuk a 2. vagy 3. pozíciót, ami segít, csökkenti az autó sebességét.
Hogyan is működik az automata váltó?
Az automata váltó az autótechnológia egy remekműve. Az eszköz összekapcsolódik az autó számítógépével, hidraulika rendszerével, mechanikus rendszerével így akkor vált, amikor arra szükség van.
A váltó dolga meggyőződni arról, hogy a motor a percenkénti fordulatszáma biztonságos szinten legyen, illetve maradjon, miközben kellő nyomatékot juttat a féltengelyhez, ezáltal az autó olyan gyorsan mozoghat, amennyire szükséges.
- alacsonyabb fokozatban, a motor erősebben dolgozik, miközben a kerekek lassabban forognak. Alacsonyabb fokozatra akkor van szükség, mikor a kerék nagyobb terhelés alatt áll (pl. az autó először gyorsul, másik autót előz, meredek dombon felfelé halad).
- magasabb fokozatban a motor közelebb van az alapjárathoz, miközben a kerekek gyorsan forognak kevés nyomatékkal. Ez csak addig működik, amíg az autó könnyedén gurul például autópályán vagy lejtmenetben, hiszen itt egy nagyon kis erőre van szükség a mozgatásához.
A váltó dolga a terhelés mérése, például ha felfelé megyünk vagy hirtelen akarunk gyorsítani, összehasonlítja a kerekek jelenlegi sebességét és terhelését. Ha különbség nagy, akkor a számítógépes rendszer úgy dönt, hogy alacsonyabb fokozatba vált, hogy több energia jusson a kerekekhez a sebesség növelése érdekében.
Tippek
- Soha ne váltsunk P és R helyzetbe, amíg az autó mozog!
- Kerüljük a nagyon lassú vezetést és az alapjáratot.
- Ha rövid időre meg kell állnunk (pl. dugó), nem szükséges D-ből P-be váltanunk. Húzzuk be a kéziféket, hogy az autó mozgásképtelen legyen.
- Ha elakadunk a forgalmi dugóban, kapcsoljuk üresbe (N) és tartsuk a lábunkat a féken. Ez megszakítja a hajtást a kerekeknél és elkerülhetjük a motor túlmelegedést.
- Ha elakadunk a sárban és a kerék nem megy tovább, ne nyomjunk gázt, mert károsíthatja a sebességváltót. Hívjunk segítséget inkább.
- Csak úgy, mint a kézi váltós autónál a jobb lábunkat használjuk fékezéshez.
- A motorfék kevésbé hatékony automata autókban, ezért kellő körültekintéssel használjuk.
- A váltó karbantartása fontos – ellenőrizni kell rendszeresen a sebességváltó folyadék szintjét.
Automata váltós oktatás
Szegeden már van lehetőség automata váltós autón is elvégezni a gépjárművezetői tanfolyamot. Ennek nagy előnye, hogy az kérésre, az oktatás első 5-10 órájában automata váltós autóval kezdődik a képzés, amely során az autó mozgását, távolságait tudja megtapasztalni a tanuló. Amikor már ezeben kellő rutinnal rendelkezik, akkor térhjetnek át a hagyományos, kéziváltós oktatásra. Mi ennek az előnye? Például az első órák nem azzal telnek el, hogy lefulladunk, félreváltunk, nem nyomunk kuplungot, hanem már az autó mozgatását tudjuk gyakorolni. Kétlépcsős oktatásnak hívjuk ezt, amelyben az első lépcső előnyei a másodikban is alkalmazhatóak. A Csillag Autósiskola oktatója, Remzső Szabolcs oktat automata váltós oktatóautóval, egy Toyota Prius Hibriddel, amely nemcsak a tanulók dolgát könnyíti meg, de cserébe még a környezetet is jobban kíméli, mint egy benzines/diesel oktatóautó. Az automata oktatásról bővebben: http://www.csillagautosiskola.hu/oktatoink/remzso-szabolcs-32
Az automata váltót mindenkinek nyugodt szívvel tudom ajánlani!
Pataki Gergely
Csillag Autós és Motoros Iskola Szeged
6722 Szeged, Gutenberg u. 29.
marketing@csillagautosiskola.hu