Az Európai Parlament (EP) képviselőinek a legutóbbi plenáris ülésükön elfogadott állásfoglalása szerint az uniós halálos közúti balesetek száma megszüntethető lenne a 30 km/h-s sebességkorlátozással a lakóövezetekben. Ez a jelenleginél lényegesen szigorúbb közlekedésbiztonsági intézkedéseket jelentene.
615 igen szavazattal, 24 ellenszavazattal és 48 tartózkodással fogadták el a képviselők az állásfoglalást, amelyben hangsúlyozták, hogy a halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás, ezért a járművek biztonságos sebességszintje legfeljebb 30 km/h lenne a lakott területeken belül a lakóövezetekben és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros. A javaslatra az EP összes magyar képviselője is IGEN-nel szavazott.
Lényeges kiemelni, hogy a javaslatban az alábbi szöveg szerepel:
“A biztonságos sebességkorlátozások alkalmazása valamennyi úttípus esetében javasolt, többek között 30 km/óra legnagyobb sebességet írva elő a lakóövezetekben és olyan területeken, ahol sok a kerékpáros és a gyalogos, lehetőséget adva a kerékpáros és gyalogosforgalom növelésére, a veszélyeztetett úthasználók megfelelő védelmével.”
Ebből követezően nem a településhatártól a település vége tábláig terjedne a 30-as korlátozás, hanem a lakóövezetekre, és olyan területekre ahol sok a gyalogos, és kerékpáros.
Zéró tolerancia az alkoholfogyasztásra, szabályozott mobileszközök
A javaslat lényeges eleme továbbá, hogy minden EU-s országban zéró toleranciát vezetne be a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, ugyanis – mint írták – a halálos közlekedési balesetek 25%-nál az alkohol is szerepet játszik.
Rendkívül hasznos lehet a javaslatcsomag azon eleme, amelyben a mobil- és elektronikus eszközökben kötelezően előírna olyan, biztonságos vezetési mód beállítását, amely korlátozná a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket. Emellett adókedvezményekkel és biztosítási konstrukciókkal támogatnák a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek vásárlását és használatát.
Véleményük szerint több, a közúti biztonságra és baleseti gócpontokra fókuszáló beruházásra van szükség. Ezzel kapcsolatban felszólították a tagállamokat, hogy hozzanak létre olyan nemzeti közútbiztonsági alapokat, amelyek a közúti bírságokból befolyó összegeket közlekedésbiztonsági kezdeményezések megvalósítására fordítják.
Az állásfoglalás emlékeztetett: minden évben mintegy 22 700-an halnak meg, 120 ezren pedig súlyosan megsérülnek az Európai Unió útjain. A közúti balesetek halálozási arányának korábbi csökkenése leállt, ami azt jelenti, hogy az uniónak nem sikerült megvalósítani azt a célját, hogy 2010 és 2020 között a felére szorítsa le a halálos közlekedési balesetek számát. Azok ugyanis csak 36 százalékkal csökkentek.
A legutóbbi adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak, egymillió lakosra 18 halálos baleset jut, míg 2020-ban Romániában jelentették a legmagasabb halálozási arányt, 85 halálos balesetet egymillió lakosra vetítve. Az uniós átlag 42 halálos baleset millió lakosonként. A magyar adat ennél valamivel magasabb, 46 halálesettel, de csökkenő tendenciát mutat.
Eredeti forrás: https://www.vezess.hu/hirek/2021/10/06/altalanos-30-as-sebesseghatar-johet-az-eu-ban/
#jogosítvány #jogsi #autósiskola #közlekedésbiztonság #zérótolerancia #30-asövezet #biztonságosközlekedés