Az autóvezetés oktatásban még nem tapasztalható az a tendencia, ami az újautó eladási statisztikákból már kiolvasható, mégpedig, hogy az automata váltós autók kezdik kiszorítani a manuális váltós autókat Európában. Ennek több oka is van, de elsősorban a kényelem, valamint az elektromos autók térnyerése is nagyban közrejátszik ebben.
Az automata sebességváltók az Egyesült Államokban hosszú évtizedek óta olyannyira népszerűek, hogy a manuális váltós autók számítanak inkább kuriózumnak. Ez a trend Európában pont fordítva volt, ami az elmúlt évtizedben kezdett megfordulni. Nagyon úgy tűnik, hogy hazánkban is egyre közelebb vagyunk ahhoz a vízválasztó pillanathoz, hogy az emberek több automata váltós autót fognak vásárolni, mint a hagyományos manuálisat.
Miért népszerű az automata váltós vezetés?
Az emberek többsége kényelmi szempontok alapján választ magának automata váltóval szerelt gépjárművet, de sokaknak pl. egészségügyi okok miatt szükséges. Többekben kialakult az a félelem, hogy az automata váltós autók fenntartása és szervízelése magasabb költségekkel jár, ami a régebbi autók esetében még igaz is volt, de a mai korszerű technológiák mellett már szinte észrevehetetlen a különbség. Az automata váltós autók vezetése is nagyobb élményt, és kényelmet jelent, ugyanis a jobban kiosztott, hangolt fokozatoknak, a kifinomult komputeres vezérléseknek nem rángatnak váltás közben ezek a járművek. Ma már a több gyerekes családanyák is jobban szeretik az automatát, ugyanis a vezetés közben így eggyel kevesebb dolog fogja elvonni a figyelmet egy gyerekektől zsibongó autóban.
Miért könnyebb a tanulás automata váltós oktatóautón?
A tanuló az oktatás első folyamataiban megismerkedik az alapokkal, az autó méreteivel, manőverezhetőségével, mozgatásával. Ebben a szakaszban nagy figyelmet, és sok gyakorlást igényel a manuális váltó, és a kuplung kifinomult használatának a megtanulása, ugyanis ez az egyik fontos feltétele lesz a sikeres forgalmi vizsgának. A rutinpályás alapoktatásnál nagyon sok pótóra megspórolható lehet, ha automatán tanulunk vezetni, mert amennyi időt a váltással, és kuplungolás megtanulásával töltenénk el, azt fordíthatjuk más feladatok elvégzésére is. Nem is beszélve az első órákban tapasztalható tanulói sikerélményről.
Az autó lefullasztása akár a vizsga sikertelenségét is okozhatja, ami plusz költséget, és idegeskedést jelent a tanulónak. Automata váltós autó, oktatóautó nem tud lefulladni, így az egyik gyakori bukási ok ki is zárható, ami sokak számára jelent stresszt, és félelmet a vizsgán (extrém körülmények között az automata is le tud fulladni, de ez nem jellemző).
Csak az egyik lábunkat használjuk
Automata váltós vezetés során a bal lábunkat – amit manuális váltásnál a kuplungolásra használhatunk kizárólag – nem is kell használnunk. A gyorsítást, és a fékezést a jobb lábunkkal végezzük, két pedállal. Ez sokkal egyszerűbb, mint megtanulni a három pedál és két láb használatának az összehangolását.
Még ragaszkodunk a “normál” jogosítványhoz
De most térjünk vissza egy kicsit az automata váltós trendekre hazánkban. Jelenleg a társadalmunk nagyobb részére jellemző – és mi is ezt tapasztaljuk az új beiratkozások alkalmával, hogy még mindig ragaszkodunk a manuális váltós oktatáshoz. Ennek az az oka, hogy amennyiben a tanuló manuális váltón vizsgázik le, akkor a jogosítványa “B” kategóriás járművek vezetésére jogosítja, függetlenül a váltó fajtájától. Azonban, ha automatán vizsgázik, akkor azzal a jogosítvánnyal kizárólag automata váltós autót vezethet forgalomban. Ez okozza sokak számára azt az érzést, hogy az automata váltós jogsija “kevesebbet ér”, mint a hagyományos jogosítványok. Sokan azonban nem tudják, hogy ha már rendelkeznek automatára szoló jogosítvánnyal, és a későbbiekben mégis úgy döntenek, vagy az élet úgy hozza, akkor bármikor, tanfolyam nélkül tehetnek ún. különbözeti vizsgát a Vizsgaközpontnál manuális váltós autóra egy forgalmi vizsga áráért. Ha az európai, és a magyarországi trendeket nézzük, ennek az igénynek azonban egyre kisebb lesz az esélye az automaták nagyfokú térhódítása miatt. Néhány év, és a gyakorlatban egy automata váltós jogosítványnak ugyanakkora értéke lesz, mint egy manuálisnak.
Az újautó vásárlók nagy része már az automatákat keresi
2020-ban közel 128 ezer új autót értékesítettek hazánkban, amelynek a 30%-a már automata volt. A 2021-es év első hat hónapjában forgalomba helyezett 65 ezer autónak már majdnem a fele, a 48%-a volt automata! Egyre több gyártó már nem is gyárt manuális váltós autót, és egyre többen az elkövetkezendő években -az EU szigorú környezetvédemi irányelveinek hatására – teljesen át fognak állni az elektromos autók gyártására legkésőbb 2030-ig.
Így megfontolandó, hogy jogosítvány megszerzésekor érdemesebb-e automata váltós autón gyakorolni, majd azon levizsgázni, és később – vezetési rutinnal, és közlekedési tapasztalattal egy különbözeti vizsgát tenni – ha egyáltalán még akarunk. Prognosztizálható, hogy a gépjárművezető-oktatásban is néhány éven belül érzékelhető lesz az igény az automatára, így nálunk is tervben van a flotta fokozatos cseréje automata, és elektromos üzemű oktató gépjárművekre hamarosan.
Dr. Pataki Gergely